Zaczął się sezon grzewczy i od razu jakość powietrza w Polsce znacznie się pogorszyła. Na efekty ogłoszonego wielkiego programu termomodernizacyjnego jeszcze przyjdzie nam poczekać i nie w każdej miejscowości jego efekty będą jednakowo odczuwalne. O ile na południu Polski główną przyczyną smogu jest właśnie ogrzewanie domów i mieszkań niskiej jakości paliwami, o tyle np. w Warszawie równie ważną przyczyną zanieczyszczenia powietrza jest emisja z rur wydechowych samochodów, a na to termomodernizacja wpływu nie ma.

Pojawiła się jednak szansa na rozwiązanie tego problemu, pomóc może antysmogowy beton, który właśnie jest testowany w Warszawie. Przy rondzie Daszyńskiego, powstał betonowy chodnik, który niweluje zanieczyszczenie powietrza. To efekt współpracy firm Skanska i Górażdże Cement, Instytutu Geofizyki PAN, Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Beton o specjalnej mieszance rozkłada szkodliwe cząstki na neutralne związki azotu dzięki właściwościom fotokatalitycznym. Promienie słoneczne powodują, że na jego powierzchni dochodzi do redukcji szkodliwych dla ludzi związków pochodzących ze spalin samochodowych m.in. dwutlenku azotu. Są one rozkładane na nieszkodliwe substancje, podobne do stosowanych przy nawożeniu roślin, które następnie są spłukiwane przez deszcz i odprowadzane do gleby. Dodatkowym atutem samego betonu są jego właściwości samooczyszczenia się.

Beton, zanim został położony w Warszawie, był testowany przez dziewięć miesięcy w warunkach laboratoryjnych i miejskich, przy różnym natężeniu ruchu samochodowego. Podczas testów pozyskiwano dane ze specjalnych stacji pomiarowych, które porównywano z poziomem zanieczyszczenia powietrza na obszarze, gdzie nie było specjalnego betonu. Według przeprowadzonych pomiarów teren, na którym wykorzystano testowany beton, wykazuje o 30% mniejsze stężenie dwutlenku azotu w stosunku do standardowej nawierzchni. W warunkach laboratoryjnych redukcja dochodziła nawet do 70%.

Wokół kompleksu biurowego przy rondzie Daszyńskiego w Warszawie, docelowo powstanie plac z „zielonego” betonu o powierzchni zbliżonej do boiska piłkarskiego. Taki obszar ma rocznie neutralizować tlenki azotu emitowane ze spalin samochodu z silnikiem diesla, który pokonał ok. 170 tys. km. Może niewiele, ale to dopiero początek. Beton antysmogowy, jeżeli się sprawdzi będzie stosowany także w innych miejscach, również na fasadach budynków biurowych, mieszkaniowych czy administracyjnych.