W ubiegłym tygodniu, Amazon, jedna z największych firm zajmująca się sprzedażą internetową, otworzyła w Seatttle kompleks „The Spheres”, w którym został zaprojektowany i zbudowany las deszczowy. Pod trzema olbrzymimi szklanymi kopułami posadzono 40 tysięcy roślin z 400 gatunków.

Projektowanie tego nietypowego biura zaczęto się w 2010 roku. W miejscach dotychczasowych magazynów i parkingów pojawiły się wieże biurowców i ekskluzywne knajpki, a sfery z lasem deszczowym są zwieńczeniem projektu. Firma na nowe biura i towarzyszącą im infrastrukturę wydała 3,7 mld dolarów, przy projekcie pracowało na pełny etat 600 osób.

Wnętrza sfer bardziej przypominają szklarnie niż typowe biura. Nie ma tu zamkniętych sal konferencyjnych czy gabinetów, tylko otwarte miejsca spotkań połączone siecią chodników. Zamiast biurek, pracownicy mają do dyspozycji otoczone zielenią i wodospadami alejki, a miejsca spotkań są umieszczone wokół wielkiego, blisko 17-metrowego drzewa, o nazwie Rubi. Powietrze w środku jest inne niż to, do przywykliśmy w zwykłych klimatyzowanych pomieszczeniach. Wilgotność wynosi 60%, a więc jest około dwa razy wyższa niż w normalnym biurze, a wentylacja symuluje lekki wietrzyk. Temperatura średnio wynosi 22 stopni Celsjusza, ale waha się nawet o 5 stopni, w zależności od miejsca. Praca w takich warunkach ma pozytywnie wpływać na wzrost kreatywności pracowników. Dzięki otoczeniu, łatwiej mają wpadać na przełomowe pomysły czy produkty.

Przeszklone sfery mogą pomieścić jednocześnie 800 osób i mają służyć zarówno do pracy jak i odpoczynku. Nie jest jednak tak, że pracownicy Amazona będą mogli relaksować się wśród zieleni przez cały dzień. Firma będzie monitorować czas, jaki pracownicy spędzają w sferach i pilnować, by nie był on zbyt długi.

Biura robią wrażenie, jednak tak wygląda praca tylko w głównej siedzibie w Seattle. Amazon na świecie zatrudnia ponad 540 tysięcy osób i większość z nich nie może liczyć na takie udogodnienia. A nawet wprost przeciwnie, firma często bywa krytykowana za warunki w jakich zatrudnia pracowników.