Najdłuższy morski most na świecie połączy Hong Kong, Makao i Zhuhai w Chinach kontynentalnych. Całość ma długość 55 km. Na to połączenie drogowe składają się m.in. 23-kilometrowy odcinek mostu, cztery sztuczne wyspy i 6,7-kilometrowy tunel, dzięki któremu Rzeką Perłową nadal będą mogły pływać duże statki. Most jest gotowy, czeka tylko na oficjalne oddanie do użytku.

Budowa mostu trwała w sumie siedem lat. Sześciojezdniowa droga połączy Hongkong z Makau i leżącą po zachodniej stronie Rzeki Perłowej częścią prowincji Guangdong. Według planów, skróci ona czas przejazdu z Hongkongu do Makau, z ponad trzech godzin do ok. 30 minut i przyczyni się do rozwoju turystyki i przemysłu transportowego w obszarze ujścia Rzeki Perłowej. Hongkong i Makau to byłe europejskie kolonie zwrócone Chinom w latach 90. XX w., które dotychczas nie posiadały „lądowego” połączenia z Chinami kontynentalnymi.

Nowo postały obszar gospodarczy zamieszkuje ok. 100 mln ludzi, a łączne PKB tych regionów w 2016 roku wyniosło ok. 1,36 bln dolarów. Most ma przyczynić się do mocniejszego powiązania gospodarczego poszczególnych regionów, co ma przełożyć się na jeszcze szybszy rozwój gospodarczy oraz pozwoli obszarowi ujścia Rzeki Perłowej, dysponujący trzema dużymi portami morskimi, na rywalizację z największymi tego typu obszarami gospodarczymi na świecie – Zatoką San Francisco, Zatoką Tokijskiej czy Zatoką Nowojorską.

Budowa mostu to jeden z najbardziej ambitnych projektów inżynierskich na świecie. Kosztowała ponad 14 miliardów euro, a w jego powstanie, oprócz chińskich ekspertów zaangażowani byli inżynierowie z Wielkiej Brytanii, USA, Danii, Szwajcarii, Japonii, Holandii i innych krajów. Oczekuje się, że codziennie po nowej przeprawie będzie przejeżdżało ponad 40 tysięcy pojazdów.

Jakkolwiek rozmach prowadzonych w Chinach inwestycji może budzić uznanie, to coraz częściej pojawiają się także wątpliwości. Nie brakuje opinii negatywnych, według których te spektakularne inwestycje to sposób w jaki Chiny powoli wchłaniają Hong Kong i Makau, starając się zmienić ich status. Obecnie miasta te są specjalnymi regionami administracyjnymi i zachowują duży zakres autonomii w myśl zasady „jeden kraj, dwa systemy”.

Warto na koniec wspomnieć, że Hong Kong zostanie skomunikowany z Chinami również dzięki szybkiej kolei, która ma zostać doprowadzona do miasta jeszcze w tym roku.