Świnoujście to jedyne miasto w Polsce leżące na kilkudziesięciu wyspach. Zamieszkałe są tylko trzy – Uznam, Wolin i Karsibór. Przy czym największa i najważniejsza część miasta jest położona na wyspie Uznam. Znajduje się tu centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Tu także mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. I nie mają połączenia drogowego z resztą Polski. Połączenie zapewniają dwie przeprawy promowe, jedna położona w centrum miasta, przeznaczona dla turystów niezmotoryzowanych oraz mieszkańców, i druga położona bardziej na uboczu, którą z samochodem mogą przeprawić się wszyscy.

Wkrótce sytuacja ulegnie zmianie. Właśnie została podpisana umowa na dofinansowanie z funduszy unijnych budowy tunelu pod cieśniną Świna, czyli między wyspami Wolin i Uznam. Wstępny koszt budowy całego tunelu to 950 mln zł. Zakłada się, że pierwsze samochody przejadą tunelem na przełomie 2021 i 2022 r. Już w kwietniu ub.r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu. Do konkursu zgłosiło się 14 podmiotów krajowych i zagranicznych. Miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 775,6 mln zł. To 85 proc. wartości całej inwestycji, pozostałe 15 proc., czyli 130 mln zł Świnoujście pokryje z własnego budżetu.

Całkowita długość budowanej trasy to około 3,4 km, w tym 1,44 km w tunelu, który zostanie wykonany w technologii „tarczy drążonej”. Średnica wewnętrzna tunelu wynosić będzie 12 m. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, jak również powstanie tunel ewakuacyjny.

Budowa tunelu to dobra wiadomość nie tylko dla mieszkańców wyspy Uznam, ale także dla turystów, którzy rok rocznie licznie odwiedzają ten nadmorski kurort i którzy często są zmuszeni stać w wielokilometrowych korkach, do przeprawy promowej.