W 2008 r, rozpoczęła się budowa tunelu kolejowego, który połączy Innsbruck w Austrii z włoskim miasteczkiem Fortezza w Południowym Tyrolu we Włoszech. Tunel przebiegał będzie pod przełęczą Brenner, stąd jego nazwa Brenner Base Tunel. Obecnie przez tą przełęcz, będącą jednym z najważniejszych połączeń komunikacyjnych między północną i południową Europą, co roku przejeżdża ponad 2 mln samochodów ciężarowych.
Długość tunelu wyniesie około 64 km, co uczyni go najdłuższym tunelem na świecie. Obecnie najdłuższym tunelem kolejowym na świecie jest 57-kilometrowy tunel św. Gotarda, oddany do użytku w 2016 r., który przebiega pod przełęczą Świętego Gotarda w Alpach Leopontyjskich, w Szwajcarii. Brenner Base Tunel będzie od niego dłuższy o ponad 7 km.
Sam Brenner Base Tunel, łącząca Fortezzę z Innsbruckiem, będzie miał 55 kilometrów długości, zostanie on jednak połączony z otwartym w 1997 r. tunelem będącym obwodnicą Innsbrucku, co spowoduje, że ich łączna długość wyniesie 64 km.
Oprócz głównych tuneli, którymi będą poruszać się pociągi dużych prędkości, inwestycja obejmuje dodatkowo tunele i inne przestrzenie, co sprawia, że łączna długość sieci wyniesie 230 km. Taka długość wynika m.in. z tego, że pomiędzy dwiema nitkami tunelu kolejowego, 12 m głębiej, drążony jest tunel badawczy. Budowany jest on przed budową rur głównych, głównie w celu zbadania górotworu. Po zakończeniu inwestycji tunel badawczy będzie wykorzystywany jako tunel odwadniający oraz, w razie potrzeby, jako tunel serwisowy.
Tak zbudowana sieć podziemna będzie obsługiwała pociągi pasażerskie poruszające się z prędkością do 250 km na godzinę oraz towarowe rozwijające prędkość do 160 km/godz. Uzyskanie tak dużych prędkości będzie możliwe dzięki temu, że tunel jest bardzo płaski, Jego nachylenie będzie wynosić tylko od 5,0 ‰ do 6,7 ‰. Obecnie w regionie Brenner pociągi ledwo przekraczają 70 km/godz. ze względu na stromość torów, które przechodzą przez przełęcz na wysokości 1371 metrów nad poziomem morza.
Otwarcie tunelu początkowo planowano na 2028 rok, ale obecnie została ono przesunięte o 4 lata na 2032 r. Łączny koszt budowy tunelu wyniesie ponad 8,8 mld EUR; z czego 40% stanowią środki z Unii Europejskiej. Brenner Base Tunnel jest częścią korytarza transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) łączącej Skandynawię z Morzem Śródziemnym.
Źródło: bbt-se.com