Moda na centra handlowe w Polsce nadal trwa. W 2017 r. planowane jest oddanie do użytku ponad pół miliona merów kwadratowych nowej powierzchni handlowej. Według danych firmy doradczej JLL, na koniec pierwszego kwartału 2017 r. całkowita powierzchniach nowoczesnej przestrzeni handlowej w Polsce wynosiła 13,4 mln m kw., z czego centra handlowe zajmowały 9,5 mln m kw., a parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe oraz centra wyprzedażowe 3,9 mln m kw.

Mimo, że w ubiegłym roku zamknięto pierwsze centrum handlowe w Polsce – w Sosnowcu, a z obecnie istniejących, nie wszystkie dobrze sobie radzą i to nawet w Warszawie, wciąż powstają nowe powierzchnie handlowe. Nie przeszkadza w tym nawet zapowiedź wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę, co może uderzyć szczególnie mocno właśnie w galerie handlowe, ulubione miejsca wielu Polaków, na spędzanie wolnego czasu.

Deweloperzy wiedzą, że w czasach ogromnej konkurencji należy poprawiać ofertę, skupiają się więc nie tylko na realizacji nowych projektów, ale również mocno rozbudowują i starają się uatrakcyjnić już istniejące – modernizacja, rozwój oferty handlowej, rozrywkowej i gastronomicznej czy wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych to trend, który będzie utrzymywał się w nadchodzących latach. Centra nie tylko powinny przyciągać klientów, muszą także zadbać o ich odczucia i to nie tylko te związane z nabyciem towaru w atrakcyjnej cenie. Do miejsc w których miło spędza się czas, chętnie się powraca. Trzeba więc zapewnić nie tylko atrakcyjną ofertę handlową, ale także inne usługi, związane z odpoczynkiem, relaksem czy rozrywką, które spowodują, że klienci będą chcieli tu częściej przybywać i spędzać dłuższy czas.

W pierwszym kwartale bieżącego roku do użytku oddano niespełna 37 tys. m kw., ale aż 650 tys. było w budowie, w ramach różnych formatów handlowych, w tym 591 tys. to centra handlowe. Jeżeli plany zostaną zrealizowane, to w całym 2017 roku rynek handlowy urośnie o 511 tys. m kw., z czego ok. 388 tys. w ramach centrów handlowych. Prawie 80% inwestycji jest realizowane w głównych aglomeracjach w Polsce.