Firma badawcza IBP Research, specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, opracowała coroczny raport na temat dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce w 2018 roku.

Na podstawie bezpośredniego badania punktów sprzedaży oraz analizy źródeł wtórnych, IBP Research diagnozuje, że rynek dystrybucji materiałów budowlanych w roku 2018 osiągnął sprzedaż blisko 50 mld zł. Na wartość tą składają się wszystkie materiały budowlane, które są sprzedawane przez pośredników handlowych. Jednocześnie część materiałów budowlanych, niezależnie, trafia bezpośrednio od producentów do wykonawców budowlanych, wartość tego obrotu szacuje się na dodatkowe 10 mld zł.

W stosunku do 2017, w 2018 roku sprzedaż wzrosła o ponad 8%. To kolejny dobry rok dla rynku materiałów budowlanych. W 2017 roku sprzedaż wzrosło o ok. 11% rok do roku. Bieżący rok zapowiada się z poziomem wzrostu podobnym do 2018 r.

Rynek dystrybucji tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper i supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. W latach 2010-2018 udział hurtowni spadł z 55% do 50%, udział sklepów specjalistycznych z 9% do 6%, a udział hiper i supermarketów wzrósł z 36% na 44%.

Wśród sieciowych marketów budowlanych liderami są Castorama i Leroy Merlin – łącznie 57% rynku. W obszarze hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych, zdecydowanie dominują Grupa PSB i Sieć Budowlana.pl – razem 30% rynku. W obszarze hurtowni i sklepów, 25 największych firm dystrybucyjnych realizuje 3/4 sprzedaży ogółem materiałów budowlanych.

Źródło: IBP Research „Rynek dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce. Edycja 2019” – ibpresearch.pl